Wolsztyn (stacja kolejowa)


Wolsztyn to kluczowa stacja kolejowa, która znajduje się w malowniczym miasteczku Wolsztyn, leżącym w województwie wielkopolskim w Polsce.

Ta ważna stacja odgrywa istotną rolę w regionalnym transporcie kolejowym, zapewniając dostęp do różnych połączeń i przyczyniając się do rozwoju lokalnej infrastruktury.

Historia

W dniu 1 czerwca 1886 roku zainaugurowano działalność linii kolejowej, która łączyła Wolsztyn z Zbąszyniem. Zaledwie dekadę później, w 1896 roku, powstała kolejna linia do Leszna, która znacznie wpłynęła na rozwój komunikacyjny regionu. W 1895 roku zaś, wzniesiono imponujący budynek dworca, wykonany z klinkierowej cegły, charakteryzujący się typowymi dla pruskiego stylu budownictwa kolejowego dachami dwuspadowymi pokrytymi dachówką. W 1898 roku do sieci dołączyły linie do Grodziska Wielkopolskiego i Sulechowa, co jeszcze bardziej zwiększyło znaczenie stacji.

W roku 1907 na wschodnim końcu stacji zbudowano parowozownię, natomiast rok później otwarto szlak kolejowy do Nowej Soli. Na lokalnych odcinkach linii kursowały pociągi prowadzone parowozami z wolsztyńskiej parowozowni, co przyczyniło się do rozwoju transportu kolejowego w regionie.

Niestety, pierwsze dni września 1939 roku przyniosły tragiczne wydarzenia – w trakcie kampanii wrześniowej budynek dworca został doszczętnie spalony. Zastąpiony został barakiem oraz drewnianym budynkiem ekspedycji kolejowej, co negatywnie wpłynęło na obsługę podróżnych.

W roku 1945, podczas wycofywania się okupanta, na stacji pozostawiono jedyny parowóz Pd5, do którego wkrótce dołączono parowozy serii TKi3, OKi2, Pd5 oraz TKt1 z Poznania. Nowy budynek dworca wybudowano w 1961 roku, co przyniosło nadzieję na dalszy rozwój stacji.

Do końca lat 70. przez Wolsztyn przejeżdżało dziennie do 15 par pociągów tranzytowych z kierunku Ostrowa Wielkopolskiego do Gubina, wśród których znajdowały się również rosyjskie transporty wojskowe. Obsługiwane były głównie przez lokomotywy Ty2, Ty43 oraz Ty45. Z kolei w ruchu pasażerskim dominowały parowozy pospieszne, takie jak pruskie Pd5, Ok1 oraz amerykańskie Tr203, które później zastąpiono parowozami Ol49, wycofywanymi z linii elektryfikowanych.

W maju 1993 roku uruchomiono połączenia kolejowe Lubuskiej Kolei Regionalnej do Nowej Soli i Sulechowa. Niestety, już w 1994 roku zawieszono ruch pasażerski na szlakach kolejowych, pozostawiając jedynie ograniczony ruch towarowy oraz zabytkowe semafory kształtowe na stacji.

W latach 2019-2022 przeprowadzono gruntowną przebudowę dworca. Nowa przestrzeń wewnętrzna zyskała kino społecznościowe, a także miejsce na restaurację bądź salon prasowy. Na piętrze znalazły się biura do wynajęcia. W 2022 roku dworzec został uhonorowany nagrodą architektoniczną województwa wielkopolskiego w kategorii budynek użyteczności publicznej, co potwierdziło jego nowoczesny charakter oraz znaczenie dla lokalnej społeczności.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Wolsztynie jest zróżnicowany i zmienia się w zależności od roku. Zapewnienie komfortowych usług oraz sprawnego transportu to kluczowe elementy funkcjonowania tej stacji.

W poniższej tabeli przedstawiono dane dotyczące całkowitej liczby pasażerów korzystających z stacji w wybranych latach:

RokIlość pasażerów na dobę
20171 100
2022700 do 999

Oceń: Wolsztyn (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.59 Liczba ocen:5