Parowozownia Wolsztyn


Parowozownia Wolsztyn to zabytkowy obiekt inżynieryjny, który ma swoją siedzibę w Wolsztynie, w sercu województwa wielkopolskiego.

Ten unikalny kompleks ma ogromne znaczenie dla historii transportu kolejowego w Polsce i odgrywa kluczową rolę w zachowaniu tradycji związanych z parowozami.

Historia

W historii Wolsztyna istotnym momentem było otwarcie linii kolejowej z Wolsztyna do Zbąszynia, które miało miejsce pierwszego czerwca 1886 roku. Dwa lata później, w 1896 roku, powstała linia do Leszna. Równocześnie z budową tych linii zrealizowano rozbudowę infrastruktury stacyjnej, co znacznie poprawiło funkcjonalność Wolsztyna. Wschodni kraniec stacji doczekał się czterostanowiskowej hali parowozowej, której budowę zrealizowano w 1907 roku, a następnie w 1912 roku zainstalowano obrotnicę o średnicy 16 metrów, wzorowaną na typowych pruskich projektach.

Hala parowozowa była częścią większego kompleksu, który obejmował również wieżę wodną, kanał oczystkowy, zasiek węglowy oraz magazynki, warsztat ślusarski, szatnię i umywalnię. Przez wiele lat parowozownia wolsztyńska obsługiwała głównie lokalne odcinki kolejowe. W 1909 roku miała miejsce rozbudowa, dzięki której parowozownia dysponowała już ośmioma stanowiskami dla parowozów, w tym parowozami serii pruskiej T3 i T9.

Warto odnotować, że w trakcie drugiej wojny światowej obiekty parowozowni ostały się w dobrym stanie, a po wejściu wojsk niemieckich pozostały pod ich administracją. Po wojnie parowozownia kontynuowała swoją działalność, nie zmieniając znacząco swojego profilu. W 1949 roku obrotnica została wydłużona do 20 metrów, co było konieczne z powodu wprowadzania dłuższych parowozów. Zaobserwowano wówczas wyraźny rozwój ruchu towarowego.

W latach pięćdziesiątych XX wieku zakres działalności parowozowni poszerzył się o obsługę pociągów tranzytowych, co skłoniło do wprowadzenia parowozów towarowych serii Ty2 oraz osobowych OKi2. Z biegiem lat, w 1976 roku, wolsztyńską placówkę przemianowano na parowozownię I klasy. Zmiany te były impulsem do wprowadzenia nowych parowozów Ol49 do obsługi pociągów pasażerskich, które zastąpiły starsze modele Ok1. W 1982 roku parowozownia straciła swoją samodzielność, przechodząc pod zarząd lokomotywowni w Lesznie.

W 1991 roku, decyzją Zachodniej DOKP w Poznaniu, parowozownia została przemianowana na Parowozownię Wolsztyn, uznając tym samym jej historyczną rolę jako miejsca stacjonowania wyłącznie lokomotyw parowych. Również w tym roku miała miejsce pierwsza Parada Parowozów, zorganizowana z inicjatywy niemieckich miłośników kolei, co wywołało duże zainteresowanie. W kolejnych latach zorganizowano kolejne parady, a licznie przybyli goście mieli okazję podziwiać zabytkowe lokomotywy.

W 2002 roku długość obrotnicy wzrosła do 20,5 metra, a Poczta Polska w tym roku wydała okolicznościową serię znaczków pocztowych z wizerunkami czynnych parowozów z Wolsztyna. W 2003 roku parowozownia została przejęta przez PKP Cargo, co oznaczało nowy rozdział w jej historii. Warto zaznaczyć, że Wolsztyn pozostawał ostatnim miejscem w Europie, gdzie parowozy były używane do regularnych przewozów pasażerskich.

Od 1 kwietnia 2014 roku planowy ruch kolejowy w Wolsztynie został wstrzymany, pozostawiając jedynie pociągi turystyczne i specjalne. Historia parowozowni to także zachowane zabytkowe lokomotywy i wagony pasażerskie, które przyciągają wielu miłośników kolei. 29 czerwca 2016 roku złożono akt założycielski, ustanawiając parowozownię jako instytucję kultury, a regularne przewozy pasażerskie wróciły 15 maja 2017 roku.

Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni

Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni jest organizacją powstałą z pasji do kolei, która zarejestrowała swoją działalność w maju 2007 roku w malowniczym mieście Wolsztyn. Stowarzyszenie to ma na celu przede wszystkim ochronę parowozowni oraz zachowanie zabytkowego taboru kolejowego, który stanowi cenną część polskiej historii transportu.

W ramach swoich działań, towarzystwo regularnie organizuje przejazdy pociągów retro, które są prowadzone wolsztyńskimi parowozami. Zachęca to miłośników kolei oraz turystów do odkrywania uroku zabytkowych lokomotyw oraz podróży w stylu dawnych lat.

Miss Świata Parowozów

Od 2004 roku odbywają się coroczne konkursy piękności, które mają na celu popularyzację unikatowej na skalę światową czynnej parowozowni w Wolsztynie. W każdej edycji nagradzane są wyjątkowe uczestniczki, które mają szansę zdobyć tytuł.

Dotychczasowymi laureatkami tego prestiżowego konkursu były:

  • Żaneta Wyrwa (2004),
  • Marta Głuchowska (2005),
  • Maja Gasińska (2006),
  • Katarzyna Terlecka (2007),
  • Emilia Kurzyńska (2008),
  • Katarzyna Suberska (2009),
  • Ewelina Kleszczyńska (2010),
  • Patrycja Dorywalska (2011).

Warto podkreślić, że Miss Świata Parowozów z 2011 roku – Patrycja Dorywalska – odniosła sukces również na arenie krajowej, biorąc udział w wyborach Miss Polonia 2012. Udało jej się dotrzeć do finałowej piątki tego prestiżowego wydarzenia.

Przypisy

  1. Wraca para do Wolsztyna. 29.06.2016 r. [dostęp 29.06.2016 r.]
  2. Parowozownia Wolsztyn: Renowacja zabytkowego taboru. [dostęp 03.05.2016 r.]
  3. Parowozownia Wolsztyn: Parada Parowozów 2016. [dostęp 03.05.2016 r.]
  4. Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni: Innowacje. [dostęp 18.06.2016 r.]
  5. Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni: Statut towarzystwa. [dostęp 18.06.2016 r.]
  6. Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni: Towarzystwo. [dostęp 18.06.2016 r.]
  7. Parowozownia Wolsztyn: O Parowozowni.
  8. Poczta Polska: Poczta Parowozowa z okazji emisji znaczków „Zabytkowe parowozy”.
  9. Parowozownia Wolsztyn: Zarys dziejów kolei w Wielkopolsce.
  10. Parowozownia Wolsztyn: Obrotnica parowozowni.
  11. Interia.pl: Miss Świata Parowozów. [dostęp 02.05.2010 r.]
  12. Wybrano Miss Świata Parowozów. Została nią Kasia Suberska ze Słupcy w Wielkopolsce (zdjęcia). gazetalubuska.pl. [dostęp 04.02.2013 r.]
  13. Miss Polonia 2012: Patrycja Dorywalska poza podium. gazetalubuska.pl. [dostęp 04.02.2013 r.]

Oceń: Parowozownia Wolsztyn

Średnia ocena:4.91 Liczba ocen:16